A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти Пулинської селищної ради

Чому виникає нестача підручників та що з цим робити – роз’яснення освітнього омбудсмена

Дата: 02.10.2021 16:02
Кількість переглядів: 34

Фото без опису

Освітній омбудсмен Сергій Горбачов написав роз’яснення про те, чому виникає нестача підручників та що з цим робити.

Роз’яснення опубліковане на його сайті.

Горбачов називає основною проблемою зміну чисельності учнів. Так, підручників загалом у країні вистачає, але їх розподіл за регіонами і громадами не відповідає реальній потребі. Така ситуація виникає через такі причини:

  • різке збільшення населення у великих містах та в навколишніх населених пунктах;
  • реформа децентралізації, у результаті якої утворилися нові громади;
  • реорганізація та оптимізація мережі закладів освіти, створення опорних шкіл та їхніх філій, ліцеїв, гімназій;
  • відсутність централізованого всеукраїнського обліку та інвентаризації підручників.

Зазвичай, проблема нестачі підручників розв’язується такими шляхами:

  • частина батьків купують підручники;
  • органи управління освітою та школи перерозподіляють підручники в межах територіальної одиниці;
  • органи управління освітою закуповують підручники;
  • громади та заклади освіти звертаються до резервного фонду підручників.

Натомість, освітній омбудсмен вважає, що цю проблему можливо розв’язувати інакше. Так, щороку в Державній інформаційній системі освіти (ДІСО) заклади освіти визначають необхідну кількість підручників та звітують щодо їх отримання.

Поєднавши систему реєстру здобувачів освіти з ДІСО та впровадивши онлайн-інвентаризацію підручників, це питання можна вирішити набагато швидше, упевнений він. Зараз уже роблять перші спроби щодо інвентаризації підручників, аби забезпечити ними здобувачів освіти, які належать до національних меншин.

Якщо в закладі освіти все ж не вистачає підручників, а батьків просять їх купити, то Горбачов радить не поспішати це робити. Ліпше звернутися до керівника школи та / або начальника управління освіти вашого населеного пункту.

Перший крок, коли не вистачає підручників: звернутися до засновника школи з проханням перерозподілити підручники в межах територіальної одиниці. Заклад освіти має право отримувати необхідні паперові підручники з інших резервних фондів.

Другий крок. Якщо в межах територіальної одиниці немає потрібних підручників, представнику місцевого органу управління освітою, зібравши усі потреби від шкіл, варто звернутися до обласного департаменту освіти.

Якщо в межах області також немає підручників, яких потребують учні та педагоги, третій крок – заклад освіти або управління освітою відповідного міста (селища) або обласний департамент (управління) освіти може звернутися до спеціального резервного фонду підручників, за зберігання та видачу з нього підручників відповідає Інститут модернізації змісту освіти.

У листах до установ необхідно вказувати назви підручників, клас, авторів та якої кількості підручників не вистачає. Можна також описати попередні дії зі зверненнями до місцевих органів. Усе це регулюють пункти 14–16 Порядку забезпечення підручниками та посібниками здобувачів повної загальної середньої освіти і педагогічних працівників

Освітній омбудсмен закликає заклади освіти не чекати початку навчального року, а завчасно звірити наявність підручників у фонді з кількістю учнів на наступний навчальний рік.


« повернутися

Вхід для адміністратора