Які є надбавки та доплати і чому їх недоотримують педагоги – роз’яснення омбудсмена
Дата: 06.10.2021 16:19
Кількість переглядів: 61
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов написав роз’яснення про надбавки до заробітної плати педагогів.
Воно опубліковане на сайті освітнього омбудсмена.
Горбачов нарахував понад чверть сотні різновидів надбавок та доплат. Їх перелік та розміри читайте нижче:
- Стимулювальні надбавки – не мають перевищувати 50% посадового окладу.
- За престижність праці – від 5% до 30%.
- Педагогічним працівникам ІРЦ – з 1 січня 2022 р. надбавка не менше 25%.
- За апробацію НУШ у початкових класах– не менше 20%.
- Для вчителів української мови і літератури шкіл з навчанням мовами національних меншин – не менше 20%.
- За вислугу років: якщо вислуга років становить понад три роки – 10%, понад 10 років – 20%, а понад 20 років – 30% посадового окладу.
- За спортивні звання: “заслужений тренер”, “заслужений майстер спорту” – 20%, “майстер спорту міжнародного класу” – 15%, “майстер спорту” – 10% посадового окладу.
- За знання та використання в роботі іноземної мови: однієї європейської – 10%, однієї східної, угро-фінської або африканської – 15%, двох і більше мов – 25% посадового окладу (ставки заробітної плати). Ця надбавка не встановлюється працівникам, для яких знання іноземної мови передбачене посадою.
- За звання “Вчитель-методист”, “Викладач-методист” ставки заробітної плати й посадові оклади підвищуються на 15%, а за звання “Старший вчитель”, “Старший викладач”, “Вихователь-методист”, “Педагог-організатор-методист”, “Старший вожатий-методист”, “Практичний психолог-методист”, “Керівник гуртка-методист”, “Старший вихователь” – на 10%
- За почесні звання України, СРСР, союзних республік СРСР “народний” – надбавка 40%, “заслужений” – надбавка 20% посадового окладу.
- За додаткову роботу:
- суміщення професій (посад);
- розширення зони обслуговування чи збільшення обсягу виконуваної роботи (вихователям і помічникам вихователів дитячих дошкільних закладів за перевищення планової наповнюваності груп);
- за виконання поряд з основною роботою обов’язків тимчасово відсутніх працівників;
- за роботу в нічний час.
- За окремі різновиди педагогічної діяльності:
- класне керівництво. У підготовчих та 1-4 класах закладів загальної середньої освіти – доплата 20%. У 5–12 класах – 25%;
- перевірка навчальних робіт учнів (зошитів, письмових робіт). У 1–4 класах закладів загальної середньої освіти – 15%. У 5–12 класах – 10–20%. Ця доплата залежить від педагогічного навантаження вчителя;
- за керівництво предметними (цикловими) й методичними комісіями – 10–15%;
- за роботу в інклюзивних класах (групах) – 20%. Ця доплата встановлюється педагогічним працівникам та помічникам вихователів тільки за години роботи в цих класах (групах);
- обслуговування комп’ютерної техніки – 10–15%;
- проведення позакласної роботи з учнями – 10-40%.
- Доплати педагогічному працівнику, який пройшов сертифікацію. Вчителі отримують щомісячну доплату в розмірі 20% посадового окладу (ставки заробітної плати) пропорційно до обсягу педагогічного навантаження протягом строку дії сертифіката (пункт 5 стаття 61 Закону України “Про освіту”).
- Доплати за завідування:
- навчальними (навчально-методичними) кабінетами, ресурсними кімнатами, лабораторіями, спортивними залами чи майданчиками, навчально-дослідними ділянками, кімнатами зберігання зброї, стрілецькими тирами, паспортизованими музеями – 10–15%;
- кабінетами інформатики та майстернями – 15–20%;
- структурними підрозділами закладів освіти – 25%;
- бібліотекою (медіатекою) або за бібліотечну роботу чи роботу з бібліотечним фондом підручників – 5–15%.
- Доплати за інші різновиди педагогічної (навчальної, виховної, методичної, організаційної) діяльності.
Також омбудсмен роз’яснив причини зменшення надбавок і доплат педагогічним працівникам. Їх кілька:
- Неправильний розрахунок освітньої субвенції місцевими органами місцевого самоврядування та органами управління освітою.
- Економія освітньої субвенції для того, щоби використати її наступного року для покращення матеріально-технічного стану закладів загальної середньої освіти.
- Фінансова неспроможність місцевих громад у забезпеченні заробітних плат на належному рівні для працівників закладів дошкільної та позашкільної освіти, адже їхня заробітна плата повністю фінансується з місцевих бюджетів.
- Частина коштів залишків освітньої субвенції може перебувати на рахунках областей, тобто ці кошти не дійшли до органів місцевого самоврядування, відповідно не дійшли й до закладів освіти.
- Відсутність порядку розподілу коштів освітньої субвенції у громадах, тому розподіл коштів здійснюється за логікою засновника, на підставі штатних розписів, тарифікаційних списків і інших документів.
Також Горбачов пише, що він подав свої пропозиції до проєкту положення про атестацію педпрацівників.