Двійки за домашнє завдання лише демотивують учня навчатися – науковець
Нейрофізіолог та кандидат біологічних наук Віктор Комаренко пояснив, чому не можна використовувати покарання для дітей за погані успіхи в навчанні.
Про це він розповів на подкасті “Дофамін для освіти”. Читати текстову версію подкасту можна за цим посиланням.
Науковець зауважує, що для того, аби учень помітив помилку, достатньо лише не давати винагороду за неї. І навпаки – винагороджувати успіхи.
“Якщо ми акцентуємо увагу на позитивних результатах, то активується дофамінова система, яка буде заохочувати нас далі робити якісь кроки”, – каже Комаренко.
Він вважає, що негативна оцінка за своїм змістом є покаранням, а можливість покарання у людини викликає страх. І як тільки з’являється передчуття помилки і покарання за неї, людина зупиняється з думкою, що краще не зробити завдання, щоб уникнути покарання.
“Страх нас вчить не долати проблему, а уникати її”, – каже науковець.
Натомість позитивна винагорода працює по-іншому. Людина, яка зробила помилку, знатиме, що за неї не карають, вона лише не отримає винагороди. Відповідно, думатиме, як діяти в майбутньому, щоби отримувати винагороди.
“Покарання – це взагалі не мотивація. Це демотивація. У всіх випадках”, – підкреслює Комаренко.
В ситуації, коли необхідно поставити негативну оцінку за роботу учня, насамперед важливо не критикувати його публічно.
“Коли на недоліках наголошують публічно, це демотивує. Ми не знаємо точних причин, чому домашнє завдання не виконане. Тут важливо впроваджувати персоніфікацію: з кожним випадком працювати індивідуально”, – підсумовує Комаренко.
Читайте і слухайте також інші подкасти:
- “Дофамін для освіти”: нерівність в освіті в Україні та світі та що з нею робити – подкаст із заступницею керівника УЦОЯО Тетяною Вакуленко
- Про те, як вберегти реформу НУШ – подкаст із міністеркою освіти і науки (2016–2019 роки) Лілією Гриневич
- Як дистанційне навчання змінило освіту й що буде далі – перша та друга частина подкасту зі співзасновницею ГО “Смарт освіта” Оксаною Макаренко.